2
دانش آموخته کارشناس ارشد علوم ارتباطات، دانشگاه علامه طباطبائی تهران
چکیده
این پژوهش با هدف شناخت ساختار تبلیغات سیمای جمهوری اسلامی ایران انجام گرفته است.سوال اساسی در این پژوهش این است که تبلیغات بازرگانی در تلویزیون ، از چه ساختاری تشکیل شده است ؟. این پژوهش برای پاسخ به این سوال از روش تحلیل محتوا و روش نمونه گیری تلفیقی با دو تکنیک چند مرحله ای و سهمیه ای استفاده کرده است . نمونه ها از شبکه های اول و دوم سیما و در سال های دهه 90 انتخاب شده اند . از مجموع 420 تبلیغ مورد بررسی ، نتایج به دست آمده نشان میدهد ، تبلیغات عمدتاً با قالب داستان گویی و بین 16 تا 30 ثانیه با استفاده از تصاویر واقعی و انیمیشن ارائه شدهاند.شخصیت و بازیگر اصلی تبلیغات را بیشتر مردان تشکیل میدهند. شخصیتهای اصلی به نمایش درآمده در همه سنین قرار دارند. در بیشتر تبلیغات از رنگهای تلفیقی و ترکیبی و موسیقی کلاسیک استفاده شده است . از نظر به کارگیری قاعده تبلیغ ، اغراق و بزرگنمایی و از نظر جاذبه ، جاذبه عقلانی یا منطقی غالباً در تبلیغات به کار رفته است . موضوع بیشتر تبلیغات ، امور اقتصادی ، هویت اکثر کالاها و خدمات ، داخلی و ایرانی ، خط و زبان غالب به کار رفته در تبلیغات ، خط و زبان فارسی است . آزمون آماری (کای اسکوئر) نشان میدهد که بین قالب تبلیغ ، کارکرد ، قاعده ، نوع موسیقی ، نوع رنگ در تبلیغ شبکههای اول و دوم سیما رابطه معناداری وجود دارد.
نقیب السادات, سیدرضا, & فرهمندزاد, انسیه. (1398). تحلیل محتوای ساختار تبلیغات بازرگانی تلویزیون جمهوری اسلامی ایران (شبکه اول و دوم سیما). فصلنامه علوم خبری, 8(32), 123-162.
MLA
سیدرضا نقیب السادات; انسیه فرهمندزاد. "تحلیل محتوای ساختار تبلیغات بازرگانی تلویزیون جمهوری اسلامی ایران (شبکه اول و دوم سیما)". فصلنامه علوم خبری, 8, 32, 1398, 123-162.
HARVARD
نقیب السادات, سیدرضا, فرهمندزاد, انسیه. (1398). 'تحلیل محتوای ساختار تبلیغات بازرگانی تلویزیون جمهوری اسلامی ایران (شبکه اول و دوم سیما)', فصلنامه علوم خبری, 8(32), pp. 123-162.
VANCOUVER
نقیب السادات, سیدرضا, فرهمندزاد, انسیه. تحلیل محتوای ساختار تبلیغات بازرگانی تلویزیون جمهوری اسلامی ایران (شبکه اول و دوم سیما). فصلنامه علوم خبری, 1398; 8(32): 123-162.