با کمال افتخار به استحضار اساتید و پژوهشگران محترم می رساند، فصلنامه علوم خبری با دریافت شناسه بینالمللی DOI، از هم اکنون آماده انتشار مقالات همراه با این شناسه است. از مهمترین مزایای این شناسه موارد زیر است: مقاله برای همیشه یک شماره بین المللی خواهد داشت که به واسطه آن به راحتی شناخته می شود. مخاطب بیشتری متوجه مقاله خواهد شد. منبع به ابرلینک یا Hyperlink از خطاهای انسانی یا ماشینی در نگارش منبع یا Reference جلوگیری خواهد شد. تعداد ارجاعات به مقالهها و محاسبۀ واقعی قدرت نفوذ یا Impact Factor برای نشریات به طور واقعی شماش خواهند شد. شاخص واقعی علمسنجی (scientometrics) ...
مطالعه بیشترشماره زمستان فصلنامه علمی رسانه ( فصلنامه مطالعاتی و تحقیقاتی وسایل ارتباط جمعی ) با 13 عنوان مقاله و به قلم دکتر هادی خانیکی ، دکتر علی اکبر فرهنگی و دکتر محمد سلطانی فر و دکتر اکبر نصراللهی منتشر شد. مقالات این شماره از فصلنامه نگاهی به مصرف موسیقی دختران نوجوان زیسته در بافت دینی؛ همهچیزخواری یا انتخابگری؟؛ تدوین و رتبهبندی معیار ارزیابی مجریان تلویزیونی؛ پدیدة دیجیتال در صنعت موسیقی: چالشها و فرصتها؛ بررسی مصرف رسانهای دانشجویان دانشگاههای تهران و رابطة آن با باستانگرایی؛ بررسی تأثیر الگوی استفاده از رسانههای جمعی بر سبک ...
مطالعه بیشترنویسنده: سپیده محمدی(دانشجوی ارتباطات دانشگاه تهران) مقدمه ما در عصری زندگی می کنیم که عصر ارتباطات لقب گرفته است و رسانه ها نقش پر رنگی در زندگی انسان ها ایفا می کنند همچنین شبکه های مجازی باعث تغییرات بنیادی در زندگی انسان ها می شوند. امروزه بیشتر افراد به اینترنت و شبکه های مجازی دسترسی دارند و از محتوای ساخته شده در آنها نیز مطلع هستند و بخش زیادی از وقت روزانه خود را در این شبکه های مجازی صرف می کنند. از جمله کسانی که وقت زیادی را در این شبکه ها صرف می کنند نوجوانان هستند، آن ها بخش وسیعی از وقت خود را که درگذشته با دوستان و خانواده خود می گذراندند ...
مطالعه بیشترنخستین هماندیشی تخصصی" نقش رسانه در بازار سرمایه و بورس" از سلسله نشست های رسانه و بورس روز سه شنبه 6 آبان ماه از ساعت 13 الی 14:30 در دفتر مطالعات و برنامهریزی رسانهها به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد. رسانهها نقش انکارناپذیری در تحقق سیاستهای بازار سرمایه دارند، اهمیت و جایگاه اطلاعات در تصمیمات سرمایهگذاری بر کسی پوشیده نیست. از این رو کارکرد رسانههای جمعی با تأکید بر دو عنصر اصلی آگاهی بخشی و اطلاع رسانی میتواند نقش بسزایی در بازار سرمایه و تصمیمگیری سرمایهگذاران ایفا نماید. در این نشست که با حضورکارشناسان ...
مطالعه بیشترشماره 34 فصلنامه علوم خبری منتشر شد. مقالات این شماره به شرح زیر است: بازنمایی چرخش گفتمانی قدرت در ایران؛ تحلیل گفتمان انتقادی مراسم تنفیذ و تحلیف هفتمین رئیس جمهور منتخب ایران در شبکه های خبری بین المللی محمد نیک ملکی؛ سیدنورالدین رضوی زاده ظرفیت رسانههای نوین ارتباطی برای برون رفت از خطر جریانهای تکفیری جهان اسلام و بشریت داود فریدپور ارائه الگوی حمایت از مصرف کالای ایرانی با توجه به کارکردهای رسانه ملی نرجس عباداتی تدوین مدل سواد رسانهای به منظور ارتقای سرمایه اجتماعی در شهر یزد داود پاک طینت مهدی آبادی؛ فائزه ...
مطالعه بیشترنویسنده: سپیده محمدی احمد محمدی(دانشجوی علوم ارتباطات دانشگاه تهران) مقدمه اینستاگرام یکی از محبوبترین شبکههای اجتماعی در میان کاربران ایرانی است، که در بستر محورهای مختلفِ کسب و کار، عقاید و سرگرمی، هنر و تبلیغات شکل گرفته است. این شبکه اجتماعی را پس از تلگرام می توان به عنوان یکی از محبوبترین شبکههای اجتماعی در ایران نام برد (تابناک, 1396). براین اساس اینستاگرام فرصت مناسبی برای کاربران به منظور ارائه محتوا به شمار میرود. صفحات مختلفی که در اینستاگرام فعالیت میکنند محتوا های متفاوتی را از این حیث که از نوع مصرفی چه چیزی می خورند، چه چیزی ...
مطالعه بیشترکتاب «روزنامهنگاری محیطزیست»، کاری است مشترک از دکتر زینب شریفی و دکتر افسانه مظفری که دفتر مطالعات و برنامهریزی رسانهها آن را با همکاری مؤسسه مطبوعاتی نشرآوران منتشر کرده است. به گزارش روابط عمومی دفتر مطالعات و برنامهریزی رسانهها، روزنامهنگاری محیطزیست یکی از رشتههای جدید در حوزه روزنامهنگاری است که با هدف ارتقای سطح آگاهی و فرهنگ شهروندان درباره محیطزیست، آموزش مسائل زیستمحیطی و همچنین افزایش مشارکت مردم برای حفظ محیطزیست در دانشگاههای جهان ایجاد شده است. اما متأسفانه این رشته هنوز در کشور ما جایگاهی پیدا نکرده ...
مطالعه بیشترطبق گزارش منتشره در وب سایت وزارت امور خارجه: هرچند ارزیابی قطعی آثار و پیامدهای بحران کرونا بر سیاست خارجی و روابط بین الملل, نیازمند زمان بیشتری میباشد, اما نکته ای که اکثریت صاحبنظران بر آن اتفاق نظر دارند, این است که با پایان بحران کرونا, شاهد جهانی با شاخص ها و مولفههای جدیدی خواهیم بود. برخی از موسسات پژوهشی و محققان اتریشی نیز با طرح دیدگاههای خود نسبت به شرایط جهان پس از بحران کرونا به گمانه زنی پرداخته و به پیش بینی پیامدهای بحران همه گیری کرونا پرداخته اند. دیدگاههای مطرح شده از سوی آنان را میتوان در سه محور اصلی زیر تقسیم بندی نمود : آینده ...
مطالعه بیشترامیدعلی مسعودی، عضو هیئت علمی دانشگاه سوره و استاد علوم ارتباطات اجتماعی، در گفتوگو با ایکنا، با اشاره به نقش رسانهها و فضای مجازی در پر کردن اوقات فراغت، تغییر تعاملات بین انسانی و آگاهیبخشی و اطلاعرسانی در جامعه گفت: نسلی هستیم که همه بحرانها را دیدهایم. جوان که بودیم انقلاب رخ داد. پس از آن توطئه گروهکهای تروریستی در کردستان و بندر ترکمن را شاهد بودیم و بعد از آن ماجرای طبس و بلافاصله جنگ تحمیلی و هشت سال دفاع مقدس را تجربه کردیم. سپس کودتای نوژه، زلزله ویرانگر بم و بسیاری از این بحرانها و مشکلات را شاهد بودیم. در دهههای اخیر ...
مطالعه بیشتربه گزارش روابط عمومی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، دفتر مطالعات انرژی، صنعت و معدن این مرکز در گزارشی با عنوان «درباره مقابله با شیوع ویروس کرونا (26)تأثیر شیوع ویروس کرونا بر بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات» هدف از این گزارش را بررسی آثار شیوع ویروس کرونا بر بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات و مرور ظرفیتهای این بخش برای کنترل و کاهش شیوع ویروس کرونا دانسته و آورده است؛ در سطح جهانی آثار شیوع ویروس کرونا بر بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) موقتی و با کاهش تولید محصولات سختافزاری در سه ماهه اول سال ۲۰۲۰ میلادی ظاهر خواهد شد و پیشبینی شده ...
مطالعه بیشترشست تخصصی رسانهها، بحران اخبار و تصاویر جعلی با حضور دکتر محمدرضا نوروزپور(معاون سخنگو و دبیر شورای اطلاعرسانی دولت)، دکتر مریم سلیمی(مدرس دانشگاه و پژوهشگر ارتباطات)، حسین کرمانی (پژوهشگر رسانههای اجتماعی) و زهرا جعفری(کارشناس و مجری) در دفتر مطالعات وبرنامهریزی رسانهها روز چهارشنبه 13 آذرماه برگزار شد. لازم به ذکر است این نشست دومین جلسه در ارتباط با بررسی اخبار جعلی است، اولین نشست در ارتباط با این موضوع آبان سال 1396 در همین دفتر برگزار شد. به گزارش روابطعمومی دفترمطالعات و برنامهریزی رسانهها ،محمدرضا نوروزپور، معاون سخنگو و دبیر ...
مطالعه بیشتربه گزارش روابطعمومی دفتر مطالعات و برنامهریزی رسانهها، کتاب «شیوهنامه روزنامهنگاری» حاصل تحقیق و مطالعه و چندین دهه تجربه حرفهای نویسنده در حوزه روزنامهنگاری است که در آن تلاش شده ضمن ارائه دستورالعملهای مشخص و کاربردی برای هر یک از فرمهای پایه روزنامهنگاری،روزنامهنگاران و دانشآموختگان این رشته را با مهارتهای حرفهای و به روز این رشته آشنا سازد. این کتاب در 11 فصل به تشریح شیوهنامههای کاربردی در زمینه ارزشهای خبری، عنصر شناسی، خبرنویسی، گزارشنویسی، ...، و فتوژورنالیسم میپردازد. در انتهای هرفصل کتاب نیز پرسش و ...
مطالعه بیشتر