روش‌های تبلیغاتی نهضت عاشورا (با تأکید بر تبلیغ گفتاری و رفتاری یاران امام حسین (ع)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانش آموخته کارشناسی ارشد فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی دانشگاه علوم و تحقیقات

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی شیوه‌های تبلیغاتی نهضت عاشورا (با تأکید بر روش گفتاری و رفتاری) صورت پذیرفته است. روش این پژوهش از حیث رویکرد کیفی و از لحاظ جمع‌آوری اطلاعات؛ توصیفی- تحلیلی و استنباطی است. یافته‎های پژوهش حاکی از آن است که امام حسین (علیه السلام) و خاندان پاک ایشان در طول مدت نهضت عاشورا، از روش‌های گفتاری و رفتاری متنوعی به منظور تبلیغات استفاده نموده‌اند. بر اساس نتایج به دست آمده از این تحقیق مشخص می‌شودکه نهضت عاشورای امام حسین(علیه السلام)، یک مکتب تبلیغی آموزشی و پرورشی گسترده در عرصه رسانه و ارتباطات است، که با دربرگیری اهداف خاص خود، می­تواند مبنایی در بهره‌گیری از ابزارهای رسانه و تبلیغات جهان امروزین برای فرایندهای تعلیم و تربیت باشد و بر مبنای آن میتوان به نتایج علمی و عملی قابل توجهی در زمینه‌های مختلف تعلیم و تربیت فردی و اجتماعی دست یافت. جامعه مورد پژوهش کتاب‌ها، مقاله‌ها و پژوهش‌های در دسترس پژوهشگر در حوزه زندگی سیاسی عبادی امام حسین (علیه السلام)، نهضت عاشورا، قیام عاشورا و تربیت اسلامی در سیره امام حسین(علیه السلام) بوده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

publicity methods of the Ashura movement based on verbal and behavioral methods

نویسنده [English]

  • Morteza Eshaghi
Graduate of Islamic Philosophy of Education, University of Science and Research
چکیده [English]

The current research was carried out with the aim of investigating the promotional methods of the Ashura movement (with an emphasis on verbal and behavioral methods). The method of this research is qualitative and in terms of data collection; It is descriptive-analytical and inferential. Research shows that Imam Hussain (peace be upon him) and his holy family used various speech and behavior methods during the Ashura movement. Based on the results obtained from this particular research, the Ashura movement of Imam Hossein (peace be upon him) is a school of propaganda, education and training in the field of media and communication, which can be used by including its own goals. The tools and advertisements of today's world are for the media of education and training, and based on that, it is possible to achieve significant scientific and practical results in various fields of individual and social education. The community has been researched by the researcher's books, articles and researches in the field of political life of Imam Hussain (peace be upon him), Ashura movement, Ashura uprising and Islamic education in the biography of Imam Hussain (peace be upon him

کلیدواژه‌ها [English]

  • advertising
  • speech and behavior method
  • Ashura movement
  • Imam Hossein (peace be upon him)