بررسی نقش «شبکه‌های اجتماعی» بر ارتباطات میان‌فردی و خودپنداره دانش‌آموز دوره دوم متوسطه (مطالعه موردی: مدارس شهر اصفهان)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکترای فرهنگ و ارتباطات، مدرس، پژوهشگر حوزه فرهنگ، ارتباطات و رسانه

2 دانشجوی دکتری زمین شناسی، دانشگاه علوم تحقیقات، تهران

چکیده

این پژوهش به بررسی نقش شبکه‌های اجتماعی مجازی غیربومی و بین‌المللی بر ارتباطات میان‌فردی و خودپنداره کاربران دانش‌آموز دوره دوم متوسطه شهر اصفهان می‌پردازد. این مطالعه با ابزار پرسشنامه و روش پیمایش صورت پذیرفته و در آن ارزیابی میزان استفاده دانش‌آموزان از شبکه‌های اجتماعی غیربومی و نحوه مهارت‌های ارتباطاتی میان‌فردی و تأثیرات آن بر خودپنداره آنها؛ مورد مطالعه، ارزیابی و بررسی قرار می‌گیرد. جامعه آماری این پژوهش، قریب به 93000 نفر محصل دارا می‌باشد که تعداد نمونه آماری برمبنای فرمول کوکران و احتساب ضریب خطا 385 نفر احصاء گردید. نمونه‌های آماری این مطالعه به روش نمونه‌گیری تصادفی انتخاب و با پرسشنامه‌های دارای روایی(اعتبار) و پایایی مورد سنجش قرار‌ گرفتند.

در نهایت اطلاعات استخراج شده توسط راهکارهای آمار توصیفی و استنباطی مورد پایش، تجزیه و تحلیل واقع و به کمک آزمون همبستگی پیرسون، مشخص شد: کاربست شبکه‌های اجتماعی توسط نمونه آماری بر ارتباطات میان‌فردی‌ (586/0) و خودپنداره‌ کاربران (658/0) نقش دارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigating the role of "social networks" on interpersonal communication and self-concept of second year high school students (Case study: Isfahan city schools)

نویسندگان [English]

  • Hamid Reza Eshghi Pour 1
  • Behnaz Rafiei Moghadam 2
1 PhD in culture and communication, lecturer, researcher in the field of culture, communication and media
2 PhD student in Geology, University of Research Sciences, Tehran
چکیده [English]

This research examines the role of non-native and international virtual social networks on interpersonal communication and self-concept of second-year high school students in Isfahan. This study was carried out with a questionnaire and a survey method, in which the students' use of non-native social networks and their interpersonal communication skills and their effects on their self-concept were evaluated. It is studied, evaluated and investigated. The statistical population of this research has nearly 93,000 students, and the number of statistical samples based on Cochran's formula and taking into account the error rate was 385. The statistical samples of this study were selected by random sampling method and evaluated with validity and reliability questionnaires. Finally, the information extracted by the methods of descriptive and inferential statistics monitored, fact analysis and with the help of Pearson's correlation test, it was determined: the use of social networks by a statistical sample on interpersonal communication (0.586) and self-concept. Users (0.658) has a role.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Social networks
  • teenagers students
  • users
  • interpersonal communication self-concept