اثر آموزش سواد رسانه بر تسهیل کارآفرینی زنان در شبکه های اجتماعی در ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 مدرس دانشگاه جامع علمی کاربردی - پژوهشگر - کارشناسی ارشد مدیریت منابع انسانی

2 استاد گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان

10.22034/lrsi.2024.437389.1168

چکیده

افزایش آگاهی و تحصیلات دانشگاهی باعث تحول جایگاه زن در اجتماع شده و در دنیای کنونی زنان نقش مهمی در تغییر اقتصاد جهانی دارند. امروزه زنان کارآفرین در ارتقای توسعه ی اقتصادی و اجتماعی جامعه و ایجاد کسب و کارها سهم رو به رشدی دارند. لذا توجه به فراهم سازی شرایط لازم برای توسعه کارآفرینی زنان از اهمیت بیشتری نسبت به گذشته برخوردار شده است و به توسعه ی اقتصادی و همچنین رشد و شکوفایی خود زنان کمک خواهد کرد. در جامعه‌ی اطلاعاتی امروز باتوجه به پیشرفتهای فناوری اطلاعات و ارتباطات، یکی از روشهای تسهیل کارآفرینی زنان بکارگیری شبکه های اجتماعی مجازی است. در بستر شبکه های اجتماعی که به عنوان یکی از موثرترین محیطهای تعاملی در زندگی مدرن محسوب می شوند با واسطه ی سواد رسانه ای برای زنان، روند ایجاد کسب و کار و ایجاد شغل برای زنان فراهم می شود. توانایی بکارگیری شبکه های اجتماعی برای پردازش و تولید اطلاعات در فضای نوین کسب و کار توسط زنان کارآفرین را می توان از راه آموزش سواد رسانه ای ارتقا بخشید. متاسفانه همچنان در ایران از سواد رسانه ای به عنوان مفهومی جدید یاد می شود و آموزش آن مورد بی توجهی قرار گرفته است. مقاله حاضر که به شیوه مروری و با کمک منابع کتابخانه ای و اینترنتی تهیه شده تلاش دارد به بررسی اثر آموزش سواد رسانه بر تسهیل کارآفرینی زنان در شبکه های اجتماعی در ایران بپردازد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The effect of media literacy education on facilitating women's entrepreneurship in social networks in Iran1

نویسندگان [English]

  • Elham khosravipour 1
  • Bahman khosravipour 2
1 -University of Applied Science and Technology- researcher- M.A in Human Resource Management
2 Professor and faculty member, University of Agricultural Sciences and Natural Resources, Khuzestan, Iran
چکیده [English]

Objective: Increasing awareness and university education has changed the position of women in society, and in today's world, women play an important role in changing the global economy. Today, women entrepreneurs play a growing role in promoting the economic and social development of society and creating businesses. Therefore, paying attention to providing the necessary conditions for the development of women's entrepreneurship has become more important than in the past and will help the economic development as well as the growth and prosperity of women themselves. In today's information society, according to the advances in information and communication technology, one of the ways to facilitate women's entrepreneurship is the use of virtual social networks. In social networks, which are considered as one of the most effective interactive environments in modern life, through media literacy for women, the process of creating business and creating jobs for women is provided. The ability to use social networks to process and produce information in the new business environment by women entrepreneurs can be improved through media literacy education. Unfortunately, media literacy is still mentioned as a new concept in Iran and its education has been neglected. The present article, prepared in a review way and with the help of library and internet resources, tries to investigate the effect of media literacy education on facilitating women's entrepreneurship in social networks in Iran.

کلیدواژه‌ها [English]

  • media literacy
  • media literacy education
  • women's entrepreneurship
  • social networks
  • Iran