واکاوی عوامل موثر بر اقبال عمومی کمپین ها در رسانه های اجتماعی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه ارتباطات، روزنامه نگاری و رسانه، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

2 علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز ایران

10.22034/lrsi.2024.431179.1165

چکیده

پژوهش حاضر با هدف واکاوی عوامل موثر بر اقبال عمومی کمپین ها در رسانه های اجتماعی انجام شده است. روش تحقیق، ترکیبی شامل رویکردهای کمی و کیفی و جامعه آماری بخش کیفی را کارشناسان حوزه رسانه با سابقه کار بیش از 10 سال در زمینه شبکه های اجتماعی و تبلیغات تشکیل داده‌اند. در بخش کمی نیز جامعه آماری شامل کاربران رسانه های اجتماعی تلگرام و اینستاگرام عضو کمپین‌های مجازی است. در این پژوهش به منظور تحلیل داده‌های کیفی و کمی به ترتیب از روش‌های نظریه داده‌بنیاد و حداقل مربعات جزئی استفاده شد. در بخش کیفی، یافته‌های پژوهش بیانگر آن است که از دیدگاه مصاحبه‌شوندگان افزایش تصاعدی اعضا، امکان ارسال آسان برای دوستان، قابلیت عضویت همزمان در چند کمپین، لغو آسان و سریع عضویت، آشنایی با دیگر اعضای کمپین و شناسایی اهداف و انگیزه‌های آنان، امکان عضویت با هویت غیرواقعی، انجام تنظیمات به منظور دریافت یا عدم دریافت پیام‌های ارائه شده از طرف کمپین، امکان مشارکت ایرانیان از سراسر جهان در کمپین و امکان آمارگیری لحظه‌ای کاربران توسط مدیران کمپین به عنوان مهمترین نقاط قوت کمپین‌های فضای مجازی به شمار می‌آید. در بخش کمی نیز یافته‌ها نشان‌دهنده آن است که ارتباط مستقیم و معناداری بین مولفه‌های ارتباطات اجتماعی، منافع اقتصادی، تعامل و اقبال کاربران از کمپین‌های شبکه‌های اجتماعی وجود دارد. از سوی دیگر، بر اساس یافته‌های تحقیق، رعایت ارزش‌ها و هنجارها در اقبال کاربران از کمپین‌های مذکور تاثیر معناداری ندارند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Analyzing the factors affecting the popularity of campaigns in social media

نویسندگان [English]

  • ALIREZA SHARIF 1
  • Hasan Darziyan rostami 2
  • Bita Shahmansouri 2
1 Social Communication Sciences, Azad University, Tehran Branch, Center of Iran
2 Social Communication Sciences, Azad University of Tehran Center, Iran
چکیده [English]

The current research was conducted with the aim of analyzing the factors affecting the general success of campaigns in social media. The research method is a combination of quantitative and qualitative approaches, and the statistical population of the qualitative part is formed by media experts with more than 10 years of experience in social networks and advertising. In the quantitative part, the statistical community includes Telegram and Instagram social media users who are members of virtual campaigns. In the qualitative part, the findings of the research show that from the point of view of the interviewees, the exponential increase of members, the possibility of easy sending to friends, the ability simultaneous membership in several campaigns, easy and quick cancellation of membership, getting to know other campaign members and identifying their goals and motives, the possibility of membership with a false identity, making settings to receive or not receive messages from the campaign, the possibility The participation of Iranians from all over the world in the campaign and the possibility of real-time statistics of users by campaign managers are considered as the most important strengths of cyberspace campaigns. In the quantitative part, the findings show that there is a direct and meaningful relationship between the components of social communication, economic benefits, interaction and user satisfaction from social network campaigns. On the other hand, based on the findings of the research, the observance of values and norms do not have a significant effect on the popularity of the mentioned campaigns.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Campaign
  • social media
  • users' favor
  • social communication
  • economic benefits